Samsung EX1 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Samsung EX1 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Let 28-02-2012
Geschreven voor: Samsung EX1 zwart

Een veelbelovende camera met een prachtig kantelbaar LCD scherm en ook nog 's RAW fotoformaat.
Maar helaas bijzonder slecht ontworpen. De knoppen aan de achterkant zitten er op zo'n manier op dat je ze erg vaak per ongeluk met de muis van je hand indrukt. Erg vervelend om daar de hele tijd op te moeten letten als je je liever concentreert op het fotograferen.
Verder ligt hij helemaal niet prettig in de hand. De voorkant steekt daarvoor net niet genoeg uit, waardoor je 'm niet stevig kunt vasthouden.
Ook vind ik het kantelbare LCD scherm net niet de juiste flexibiliteit bezitten. Ik krijg de hoeken die ik zoek net niet voor elkaar.
Wat mij betreft een afrader. Ik heb 'm inmiddels alweer terug naar de winkel gebracht.

Lindy 29-02-2012

Tja, vormgeving is een persoonlijke smaak.
Bovendien is het geen LCD, maar een amoled scherm en die zijn veel duidelijker dan een LCD scherm.
Ik vond hem juist goed in de hand liggen, maar had hem toen teruggebracht vanwege de matige en nerveuze autofocus bij lage contrasten.
Ook de 3 x zoom is tegenwoordig onvoldoende.
Voor de rest is hij wel zeer degelijk gebouwd. Maar Samsung heeft niet stil gezeten en heeft mooie opvolgers gelanceerd.

qwwerty 17-06-2011
Geschreven voor: Samsung EX1 zwart

Wat een prachtige en solide camera.
Gaat toch wel (als je niet al te veel uitvergroot) richting SLR.
Zeer mooie en scherpe 24-70mm lens die ook nog eens superlichtgevoelig is.
Is inderdaad gelijkwaardig aan de LX5/s95 en heeft een betere bouwconstuctie en kantelbaar scherm.
Heb verscheidene goede compacts gehad, maar deze springt er echt uit.
Fotokwaliteit is super qua detail en kleurweergave.
Een aanrader......

guydr 16-06-2011
Geschreven voor: Samsung EX1 zwart

Dit is een kwalitatief hoogstaand toestel, die niet moet onderdoen voor zijn concurenten de LX3, G11, S95 ook in mijn bezit trouwens en bovendien nog prijsgunstiger is. Als ik een nieuwe camera koop kijk ik in de eerste plaats naar de grote van de sensor, moet 1 op 1.7 zijn met max 12MP, deze heeft 10MP wat ik nog beter vind, althans voor een compact, want tegenwoordig met de huidige cameras en hun piepkleine sensors waar ze dan nog 16MP opsteken, mij niet gezien.
De kwaliteit van de fotos is zeer goed te noemen. In weinig lichtsituaties, zelf tot Iso 800, weinig ruis te bespeuren. Bij mooi weer zet je best de EV op -0," tot -0,6. Het resultaat is een goede detailrijke foto, zelf bij uitvergroten, je moet natuurlijk nooit een compact vergelijken met een slr.
Je kan met dit toestel zeer veel instellen, en het is best dat je de gebruiksaaanwijzing volledig eens doorloopt, voor te zien wat al de mogelijkheden van dit toestel zijn, en dan maar beginnen oefenen.
Het amoled screen is superb, wat een detail, zelfs in volle zon vind ik het nog veel beter dan andere cameras.
Het toestel voelt en is zeer degelijk gebouwd, wel is het wat ambetant met het draaibare 3 inch amoledscreen en de halsriem aan de linkerkant, maar ja, kwestie van gewoonte.
Tenslotte vind ik een reserve batterij zeker welkom, aangezien je met een volle batterij maar tussen 200 en 250 fotos kan trekken. De batterij word in het toestel opgeladen, met een klein Usb kabeltje, dat had ik liever met een externe lader gehad.

Lindy 27-05-2011
Geschreven voor: Samsung EX1 zwart

Ik was zeer verheugd met deze camera, door meerdere recensies te hebben gelezen.
De camera blinkt uit in degelijkheid en unieke en zeer heldere Amoled scherm en zit prima in de hand.
Alles werkt prima, echter had het in contrastarme situaties wat moeite om scherp te stellen.
Grootste nadeel vind ik toch de zoom, die maar 3 X is... en dat is vandaag de dag echt te weinig.
De lichtsterkte (1.8) is mooi, maar niet echt nodig.
De vertekening in de groothoekstand (24 mm) is behoorlijk en dat stoorde mij teveel.
De lens is van sublieme kwaliteit.
De grote van de sensor (gelijk als de Canon G12 enz.)
Levensduur van de accu is matig tot redelijk.
Ga je op pad, dan is een reserve-accu echt noodzaak.
Al met al heb ik de camera toch teruggebracht vanwege het matige focussen bij lage contrasten en de andere, toch paar genoemde minpunten.
Voor diegene die daarmee kan leven, is het een mooie camera voor het geld. Echter de Samsung NX100 heeft toch iets meer te bieden.

kjhgfd 14-05-2011
Geschreven voor: Samsung EX1 zwart

Het is een poor man s Leica. Voor het geld wat ik ervoor betaald heb (315E) krijgt hij van mij een 10.
Top gebouwd, AMOLED draaibaar scherm (wat ik veel gebruik). Ongelofelijke lichtgevoelige ragscherpe lens. Bij Nikon betaal je voor een 24-70mm 2.8 zo n 1500E! Alleen de lens die erin zit is het aankoop bedrag al meer dan waard. Heb ook een Canon S95 geprobeerd, maar deze stal mijn hart. Het is een ondergewaardeerde Kamera. Had er Nikon of Canon opgestaan dan waren ze als zoete broodjes over de toonbank gegaan. Kortom een kamera die het fotograafenhart sneller doet kloppen. TOP!

martin huppertz 05-01-2011
Geschreven voor: Samsung EX1 zwart

Ik gebruik de Samsung EX1 nu enkele weken.
Ik fotografeer mijn hele leven al(ruim 50 jaar) en heb veel camera's in mijn handen gehad.
In het analoge tijdperk voornamelijk Nikon.

Deze Samsung verbaast mij door de prachtige lens en de hoge gevoeligheid. Fotograferen bij bestand licht (de mooiste manier van foto's maken)is een echt plezier. De RAW-opslag biedt alle mogelijkheden voor een individuele bewerking van de foto's.

Daarbij komt het handige formaat (gemakkelijk in je jaszak mee te nemen) en vooral de robuuste behuizing.

Samsung EX1: een echte aanrader

wouter3 20-06-2010
Geschreven voor: Samsung EX1 zwart

Samsung heeft tot op heden in Europa niet echt een grote naam als het om digitale camera's gaat.
Deze Ex1 is de eerste echte poging om een kwalitatief goede camera te maken voor de veeleisende gebruiker. Het is daarmee een directe concurrent voor de LX3 van Panasonic en de G11 van Canon.

De camera kenmerkt zich door de lichtgevoelige lens en het kantelbare Amoled scherm. Hieronder kort mijn bevindingen.

De bouwkwaliteit van de camera voelt erg degelijk aan. Mooie materialen en de de knoppen reageren goed.

De lens is erg lichtgevoelig (1.8) waardoor het mogelijk is om bijvoorbeeld binnen behoorlijk goede foto's te maken. Hij start met een groothoek (24mm), maar heeft slechts drie keer zoom dus veel inzoomen is niet mogelijk. De vertekening van de lens wordt trouwens goed beheerst. Met de Macrostand is het mogelijk tot op 5 cm dichtbij te komen (niet 1cm zoals op internet te vinden is). In combinatie met de lichtgevoelige lens wordt de achtergrond mooi wazig (goede bokeh) bij macro opnamen. Dit is overigens niet mogelijk bij portretten. (een lens van 1.8 op een spiegelreflex is niet vergelijkbaar met een lens van 1.8 op een compact camera)

Het scherm is erg mooi en erg functioneel. Door de Amoled techniek is de inkijkhoek groot en is het scherm overdag ook goed af te lezen (in vergelijking met andere camera's). Het draaimechanisme werkt erg prettig en is vooral handig om vanuit verschillende hoeken foto's te maken. Ik zou zo'n scherm niet snel meer willen missen.

De bediening van de camera is erg intuïtief. Aparte knoppen en wieltjes voor bijvoorbeeld de Iso waarde, EV-compensation en een aparte videoknop. Voor video opnamen moet je hem tot op heden overigens niet aanschaffen want de resolutie blijft beperkt tot 640x480.

De camera reageert snel en heeft weinig afdrukvertraging. Scherpstellen gaat ook erg netjes en accuraat. Niet zo snel als een spiegelreflex, maar een schot missen zal niet snel gebeuren.

Tenslotte de fotokwaliteit. Die kwaliteit is prima in orde. Hij heeft (wordt gezegd) dezelfde sensor als bijvoorbeeld de s90 van canon en de Ricoh grd3. Een beproefde sensor dus. Het detailniveau van de foto's is mooi en ze zijn goed scherp. Ruis blijft behoorlijk beperkt. 800 iso zal ik zonder problemen kunnen toepassen. Daarna wordt het wel minder.

Er zijn maar een paar dingen waarvan ik had gehoopt dat ze anders zouden zijn.
- Als je buiten foto's maakt met een felle lucht is de kans groot dat de lucht en de wolken overbelicht worden. Dit kan je voorkomen door de EV compensation op -0,3 of -0,7 te zetten.
- De batterij is niet slecht maar ook niet vergelijkbaar met mijn spiegelreflex. Ik haal circa 250 foto's uit 1 acculading (hangt natuurlijk wel af van het gebruik van het scherm) Ik had op meer gehoopt en heb dus gelijk een tweede accu gekocht.
-Ik was al een lensdop gewent, naar had het niet erg gevonden als de lens automatisch zou worden beschermd. Nu moet je de dop in je hand houden of ergens anders opbergen waar je hem niet vergeet of kwijtraakt.
- Hij is met 338 gram niet erg licht, maar uiteraard nog steeds veel lichter dan een spiegelreflex. Met zijn afmetingen past wel hij wel in een jaszak, maar bij mij bijvoorbeeld niet in mijn broekzak.

Het is kortom een erg goede, prettig te gebruiken camera geworden geschikt voor mensen die het maximale uit een compact camera willen halen.